Blueprint for Organizing Foresight in Universities
Prof. dr. ing. Adrian Curaj, directorul proiectului Calitate si Leadership pentru Invatamantul Superior Romanesc, a prezentat joi, 30 septembrie, in prezenta unui grup de experti romani si straini in studii prospective, a rectori si prorectori ai unor universitati romanesti lucrarea Blueprint for Organizing Foresight in Universities. Prezentarea a avut loc la Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara Bucuresti in cadrul atelierului de lucru cu acelasi nume. Acesta este cel de-al patrulea atelier de lucru colaborativ (mutual learning workshop) din seria Dialogurile de la Bucuresti, organizat de Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI) in cadrul proiectului Calitate si Leadership pentru Invatamantul Superior Romanesc.
Evenimentul a avut ca scop consolidarea si valorificarea rezultatelor obtinute pe baza documentului Blueprint for Organizing Foresight in Universities, prin crearea unui spatiu de dialog intre profesori universitari romani, beneficiari ai acestei lucrari, si experti internationali.
Blueprint for Organizing Foresight in Universities a fost realizat sub coordonarea prof. dr. ing. Adrian Curaj, prin contributia a cinci experti internationali in studii prospective: Alain Michel (Futuribles - Franta), Ozcan Saritas (University of Manchester - Marea Britanie), Pierre Rossel (Ecole Polytehniques Federale de Lausanne - Elvetia), Ilkka Tuomi (Meaning Processing Ltd. – Finlanda) si Riel Miller (Institut d’etudes poltiques de Paris - Franta) cat si a unui expert din Romania, Dan Grosu (UEFISCDI).
“Blueprint for Organizing Foresight in Universities nu se doreste a fi un ghid sau un manual de studii prospective pentru universitatile romanesti. In mod cert nu isi propune nici sa ofere o reteta de succes despre cum trebuie realizate exercitiile prospective de catre universitati. Acest document ofera insa solutii practice la problemele cu care universitatile s-ar putea confrunta in realizarea propriilor exercitii prospective. Valoarea lucrarii este data de faptul ca este construita pornind de la probleme reale cu care universitatile romanesti se confrunta, probleme ce au fost identificate in urma unui larg proces de evaluare a sistemului de invatamant superior din Romania.” a afirmat Adrian Curaj in deschiderea lucrarilor.
Structurata pe sase capitole, lucrarea porneste de la identificarea principalelor provocari pe care viitorul le aduce invatamantului superior, ofera o posibila metodologie privind modul de realizarea a exercitiilor prospective, prezinta cateva studii de caz in care universitati din tari precum Irlanda, Canada, Statele Unite al Americii, Turcia si Malaezia dezvolta propriile exercitii prospective si identifica posibile consecinte atat pentru managementul strategic al universitatii, cat si pentru procesele educationale ori de cercetare.
“Invatamantul superior trebuie sa tina seama de mai multe scenarii alternative despre cum va arata viitorul pentru ca fiecare student sa fie constient de consecintele unor tendinte actuale, astfel incat sa poata influenta evenimentele. De aceea, intr-un fel, exercitiul prospectiv – sau activitatile prospective – pot fi considerate antonime pentru fatalism si resemnare,” a explicat Alain Michel, Group Futuribles.
Ozcan Saritas, Manchester Institute of Innovation Research, a afirmat: “Prospectiva sistemica este o noua abordare metodologica pentru a analiza reteaua complexa de probleme sociale, tehnologice si legate de sustenabilitate, pe care le expliciteaza studiind relatiile dintre acestea, dezvoltand alternative si modele dezirabile ale viitorului, precum si metode de a le atinge in urma unor transformari comportamentale si structurale.”
“Pe masura ce universitatea se schimba si societatea in care aceasta functioneaza se schimba de asemenea, exista oameni care ridica intrebarea: cum ar trebui sa se schimbe universitatea? In general, acesti oameni – unii dintre ei se simt responsabili pentru ceea ce se intampla – vor sa raspunda la aceasta intrebare pentru ca vor ca universitatea sa serveasca unui scop anume. Ei considera ca universitatea ar trebui sa se schimbe in moduri care sa asigure un viitor mai bun pentru universitate si, de obicei, si pentru societate. Ca rezultat, pentru a analiza cum trebuie sa se schimbe, universitatea trebuie sa se gandeasca cum ar putea arata viitorul. Aceasta este punctul in care intervin studiile prospective,” arata Riel Miller, Sciences Po Paris
Lucrarea „Blueprint for Organizing Foresight in Universities” a fost editata de Academia Romana si va fi distribuita in universitati din Romania, in scopul de a oferi acestora un instrument-suport pentru realizarea de exercitii prospective.
Informatii suport
Proiectul “Calitate si Leadership pentru Invatamantul Superior Romanesc” este unul dintre cele sase proiecte strategice pentru invatamantul superior derulate de Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii si finantate prin Fondul Social European, Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane.
Unul dintre scopurile proiectului este dezvoltarea capacitatii de analiza strategica pe termen lung la nivelul universitatilor romanesti.
In vederea acestei imbunatatiri a capacitatii de leadership, proiectul are in vedere realizarea unei serii de instrumente de lucru pe care sa le puna la dispozitia universitatilor. De asemenea proiectul are ca scop consolidarea comunitatii romanesti de practicieni in foresight (studii prospective) si integrarea sa in comunitatea internationala. Pentru aceasta se organizeaza sub denumirea „Dialogurile de la Bucuresti” un set de 10 workshop-uri avand ca obiectiv dezvoltarea conceptelor fundamentale de foresight prin dialogul unor experti de marca pe plan international.
Email: presa.proiecte@uefiscsu.ro